Het is grijs en het schijt op je kop

Heb jij ook zo’n last van je manager? Van de zeemeeuwmanager bijvoorbeeld, die schreeuwend aan komt vliegen op jouw afdeling, je opzadelt met zijn shit en vertrekt zonder te helpen?

De meeste managers zijn ronduit slechte bazen. Weinig medewerkers zijn blij met hun manager. Slechte managers vertragen projecten, dwarsbomen goede ideeën, bederven de sfeer en werken demotiverend. Daardoor gaat jouw relatie met collega’s en klanten er niet op vooruit. Geen wonder dat je met buikpijn naar je werk rijdt.

Opvoeden kun je asociale en contra-productieve bazen niet, maar je kunt ze wel overleven. Hoe je dat doet, kun je lezen in dit boek waarin Bart Groothuis de meest voorkomende managementtypes beschrijft. Een feest van herkenning voor iedere medewerker – en een spiegel voor iedere manager die zich in de verhalen herkent en zijn leven wil beteren.

Slechts weinig managers lijken te beseffen dat niet zijzelf, maar hun medewerkers zorgen voor het succes van het bedrijf. En de basis voor dat succes ligt in de goede relatie die de medewerkers weten op te bouwen met hun klanten. In mijn twee eerdere boeken (Creëer een band met je klant en Verkoop jezelf) heb ik beschreven dat het succes van professionals vooral wordt bepaald door de warme band die ze weten op te bouwen met hun klanten en hoe je dat als professional moet doen. Maar dat opbouwen en onderhouden van die warme band met klanten lukt professionals slecht als de relatie de ze zelf met hun interne manager hebben steeds ‘gedoe’ oplevert en er van een ‘band’ helemaal geen sprake is.

De invloed van de manager op de ‘werkvreugde’ en ‘lol in het werk’ van medewerkers is enorm groot. De manager heeft veel invloed en bepaalt daardoor of je het al dan niet naar je zin hebt op je werk. Hoeveel mensen zeggen niet als een berg op te zien tegen de maandag dat hun baas terugkomt van vakantie en ‘het gezeik’ weer begint?

Het beroep van manager is misschien wel het moeilijkste dat er bestaat. Ik vergelijk het wel met het ouderschap – een goede ouder zijn is óók moeilijk. Een van de belangrijkste overeenkomsten tussen ouderschap en management is dat je aan verschillende medewerkers en verschillende kinderen verschillend gedrag moet laten zien. Voor veel managers klinkt dat als vloeken in de kerk; zij hanteren liever ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Maar ze vergeten dan dat er geen gelijke monniken zijn. Mijn vrouw en ik ‘behandelen’ onze drie kinderen ook niet in alles gelijk. De een heeft een heel drukke studie en kan er absoluut geen bijbaantje naast hebben; zij krijgt van ons af en toe wat extra geld. De andere twee hebben dat niet nodig, want zij hebben tijd zat voor een bijbaan. En zo doen we meer dingen verschillend, afhankelijk van de behoefte van een van de kinderen.


Uiteraard verzorgt Bart Groothuis graag een inleiding, lezing of workshop om de denkbeelden uit zijn boeken toe te lichten. Neem daarvoor gerust contact op.

Sneak preview

Hier vindt u een sneak preview.

Specificaties

Uitgeverij: Uitgeverij Haystack
Titel: Het is grijs en het schijt op je kop
Ondertitel: De impact van zeemeeuwmanagement en nog 40 foute managementstijlen op jouw organisatie
ISBN: 9789461262394
Auteur: Bart Groothuis
Omvang boek: 200 pagina's
Uitvoering: Paperback en e-book

Bestellen

U kunt 'Het is grijs en het schijt op je kop' bestellen via uw lokale boekhandel, maar natuurlijk ook via managementboek.nl, Bol.com en andere webwinkels.